www.esoftwaresource.blogspot.com. Powered by Blogger.
RSS

Masalah windows 7 atau vista tidak boleh connect wireless

Artikel kali ini saya ingin membicarakan mengenai masalah pada pengguna windows 7 or vista yang tidak boleh membuat sambungan ke internet menggunakan wireless.Masalah ini berlaku kerana router/ap itu mempunyai security.Bagi yang mengalami masalah tersebut,boleh la mencuba langkah-langkah berikut.



1.Lihat pada ikon wireless,simbol (X) bermaksud tidak boleh connect ke wireless kerana windows tidak mengenal identiti security yang digunakan.



2.Klik pada ikon tersebut dan pilih jenis ataupun router/ap yang digunakan.





                                             3.Right clik pada jenis tersebut dan pilih properties

4.Paparan seperti diatas akan keluar.Pilih security.Dua menu akan terpapar seperti diatas.Klik pada security type dan ubah mengikut jenis security yang di setting dalam router/ap.Contohnya:Sekiranya anda memilih WPA didalam router/ap seperti dibawah,maka set kan lah sebagai WPA.
 



5.Pada menu encryption,anda juga perlu pilih mengikut seperti yang di-setting dalam router/ap.Contohnya seperti dibawah.
( Pilih encryption,masukan password dalam kotak yang disediakan dan tekan 'ok' )

6.Gambar dibawah menunjukan wireless anda telah sedia untuk digunakan.




ps/:artikel diatas saya pelajari daripada wireless di tempat kerja dimana terdapat sesetengah laptop yang menggunakan windows vista/win7 tidak boleh connect ke wireless internet sekiranya router/ap teleh di setkan ada security password.Mudah-mudahan dapat memberi sedikit perkongsian dengan anda semua..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment